Traditionelt drives en sejlbåd gennem vandet af vindens kraft på sejlet, men farten begrænses af vandmodstanden.

Man kan næsten fornemme, hvordan vandmodstanden holder farten nede på denne gamle America’s Cup J-class båd.

En foil eller på dansk “en vinge” er kendt fra flyvemaskinen, hvor trykforskel mellem over- og underside af vingen giver opdrift til maskinen, når den drives gennem luften. Samme princip har nu disrupted sejlsporten, og giver en hel ny dimension til sporten.

Stig Steinfurth i sin foilende og flyvende Moth jolle ud for det nye Sejlsportscenter i Aarhus. Foto: Søren Wiegand

En hydrofoil under vandet løfter nu båden fri af vandet, så den flyver over vandet kun støttet af foilen. Dette hæver farten til 3-4 gange vindens hastighed, hvilket bringer helt nye udfordringer i form af grej udvikling og økonomi.

Middelfart Sparekasse er en af de danske virksomheder, der har muliggjort første danske deltagelse ved Youth Americas Cup i de højteknologiske foilende AC45 både, der drives frem under unikt teamwork af 6 sejlere.

Endvidere muliggjort anskaffelse af den foilende enmandsjolle Moth til det nye Sejlsportcenteret i Aarhus.

Det er vigtigt for dansk sejlsport at følge udviklingen af foils, og at unge sejlere lærer at foile. Fremtidens sejlsport vil foregå på foils, og den første af de 10 olympiske klasser har allerede monteret foils. I fremtiden vil vi se foils på bådene lige fra olympisk sejlsport til Americas Cup og Volvo Ocean Race.

Unge danske sejlere i den foilende AC45 båd.

Skriv en kommentar