Af

Patrick Lund

Jeg er ansat i Fredericia afdelingen som privatrådgiver. Har studeret finansøkonom i Århus. Herefter fik jeg den mulighed for at komme i trainee i Middelfart Sparekasse. Jeg blev i sommeren 2011 færdig med min trainee-periode på 1 år. Har indtil nu siddet og taget hovedsagligt nye kunder ind og laver også en del backoffice arbejde. Jeg har nu fået muligheden for at tage det sidste år af min Bachelor of Commerce i udlandet. Hvilket bliver studeret i Melbourne, Australien.

Lidt over en måned er gået siden jeg tog afsted d. 27. December 2013 på min oplevelsesrige og helt fantastiske rejse op af den Australske østkyst. Mange mindefulde øjeblikke flyver gennem mit hoved, når jeg ser tilbage. Oplevelser for resten af livet printet ind i min bevidsthed og med bevis gennem billeder og video. Jeg synes, at disse oplevelser af mine, fortjener at blive delt med min familie, venner og kollegaer i Danmark. Derfor endnu et langt indlæg på denne blog, hvor jeg vil fortælle med mine ord, de vidunderlige stunder jeg har haft på min rejse og forhåbentlig kan dette give et indblik i hvad jeg har oplevet og måske inspirere andre. Så håber I har lyst til at læse om mine oplevelser, for der er mange af dem.

Sydney: Mit første stop var Sydney, hvor jeg skulle skyde nytåret ind med maner. Jeg ankom med bus fra Melbourne til Sydney d. 28. dec. 2013 og skulle bo i Sydney 6 dage. Man kan ikke andet en falde for denne smukke by, der har så meget at byde på. Byliv, kultur, strande, museer, arkitektur, havnefront, parker osv. Jeg nød byen sammen med en masse af mine medstuderende fra Melbourne, der også havde tænkt sig at fejre nytåret i Sydney. Vi lavede vores egen lille sightseeing tur og fik set det meste af byens seværdigheder, Opera Huset, Harbour Bridge, Botanisk Have, havnefronten, byen, China Town. Strandene var også flittig besøgt både Bondi, Coogee og Manly Beach var alle skønne strande. Favoritten var Bondi med de massive bølger, har aldrig prøvet noget lignende, virkelig fedt. D. 31. dec. skulle nytåret snart fejres og hele byen var helt på den anden ende, folk gik amok for at få de bedste pladser, til at se det spektakulære fyrværkeri. Vi stod tidligt op for at få en de bedste pladser. Da vi kom til stedet vi havde spottet kl. 9:30 om morgenen, var der allerede proppet med mennesker, men vi fandt heldigvis et godt sted, hvor vi kunne se det hele. Det var en meget lang dag at vente, men det var det hele værd, har aldrig set så meget flot fyrværkeri på en gang. Det er noget, jeg synes, man skal se med egne øje, helt fantastik og som at stå i en anden verden de minutter det vare ved. En vidunderlig oplevelse, som jeg ikke ville være for uden.

Spot-X: D. 5. jan. gik turen videre til Spot-X, som skulle være min surf-camp for en dag. Jeg ankom om morgenen og skulle allerede ud og lære at surfe kl. 10. Det var en sjov oplevelse, men ikke let at surfe, som jeg troede, balance, balance, balance. Det var en virkelig varm dag, så kunne kun holde ud at ligge på stranden mere end nogle minutter, så skulle der bades. Campen var cool og man kom hurtigt i snak med en masse mennesker. En fed oplevelse at prøve at leve som en pro-surfer for en dag.

Byron Bay: D. 6. jan. ankom jeg til Byron Bay en hippie-by/surfer-by. Det var det perfekte surfer sted, hvor en masse gode surfere strømmede til for at surfe. Jeg skulle da lære at surfe, så det første jeg gjorde var at leje et surfbræt og tage udfordringen op på egen hånd. Jeg kom op et par gange, men bølgerne var virkelig store og ikke helt let, men mega sjovt og udfordrende. Det gik de fleste dage med i Byron Bay ud og surfe ind og slappe af på stranden og så ud og surfe igen. Byen bød ellers på en masse dejlige restauranter og natteliv. Derudover var der en dejlig løbetur ud til et fyrtårn og det østligste punkt i Australien. En tur jeg løb et par gange, en virkelig flot naturrig tur. Byron Bay var virkelig en dejlig ferieby at hænge ud i og kunne godt have brugt et par dage mere på at surfe og slappe af ved den solrige strand.

Brisbane: D. 9. jan. kom jeg til Brisbane. Queensland storbyshovedstad, der havde masser af storbyliv at tilbyde. Der var South bank parklands med en kunstig strand, botanisk have, byliv, river cruise på Brisbane River. Jeg fik set det meste, men jeg falds ikke rigtig for denne by, da det var en by folk arbejdede i og så tog hjem til deres hus uden for byen, så byen var ret død i hverdagene.

Noosa Beach: D. 11. Jan. kom jeg så til Noosa. Et dejligt feriested med en masse smuk natur og dejlige strande med krystalklart vand, et populært feriested for familier. En hovedattraktion i Noosa er Noosa Everglades Discovery tur, som jeg tog på. Jeg sejlede med en båd op af Everglades og fik en dejlig middag. Jeg oplevede en af Australiens mest storslåede naturområder med sine mørke vandveje og myriader af dyreliv. Så f.eks. waterdragons, slanger og en masse fugleliv. De spektakulære funktioner i Noosa´s flod-system, kombineret med de lange strækninger på 40 miles strande, udgør Cooloola afdeling af Great Sandy National Park, den største sand masse i verden. På turen fik vi også lov til at ro i kajak, som var en virkelig rolig og afslappende tur, da man kun kunne høre vores padler ramme vandet og de masse dyrelyde fra den vilde natur. Fik også set Richard Bransons helt private ø, kaldet Makepeace Island, som er formet som et hjerte, når man ser det fra oven. Noosa Beach var helt fantastik og blev også løbet tynd op og ned af klippeskrante og med gode udkigssteder, hvor man kunne se udover klipperne og ned i det klare blå hav.

Rainbow Beach: D. 14. jan. hed destinationen Rainbow Beach, hvorfra turen gik til hovedattraktionen Fraser Island. Fraser Island strækker sig over 123 kilometer i længden og 22 km på det bredeste sted. Med et areal på 184 000 ha er det den største sand ø i verden. Fraser Island er World Heritage listet. Turen skulle foregå med 4WD biler, hvor vi var 8 i hver bil og 4 grupper i alt. Vi skulle køre rundt sammen på Fraser Island og opleve de skønne pletter bla. de lange hvide sandstrande, hvor der ikke måtte bades pga. hajer, Central Station, Lake MacKenzie, The Ocean stranden, Maheno skibbrud, Indian Head, Champagne Pools, Lake Wabby og Yidney Scrub regnskoven. Vi sov i en camp, som var beskyttet så dingoer ikke kunne komme ind. Da der havde været nogle dramatiske uheld med turister og dingoer på øen. Lejren bød på fælles madlavning, hygge med bål og musik, en virkelig naturrig og god kamping oplevelse at bo ude i den vilde natur. Der er virkelig meget at fortælle om denne tur, så jeg kunne blive ved, men en tur, der helt klart er værd at tage på, hvis man rejser på østkysten i Australien.

1770: D. 19. jan. kom jeg til byen Seventeen Seventy, som er en lille landsby i Queensland, Australien. Byen har fået sit navn efter James Cook og hans besætning landende her på deres anden landing efter Sydney i maj 1770. For dem der ikke ved det, James Cook og hans besætning var de første til at opdage Australiens kyst. Australiens historie er faktisk ikke ret gammel, hvilket er virkelig mærkeligt at tænke på, da Australien har noget af den ældste natur og det ældst levende folk, som stadig lever i dag, Aborigines. Det var lige lidt historie til de interesserede hehe 😉
Der var ikke ret meget at se i den lille landsby ”1770”, men grunden til jeg var kommet hertil var pga. en tur jeg havde hørt rigtig godt om, ”Castaway Tour”, hvor jeg skulle overleve 3 dage i den vilde natur uden nogen kontakt og hvis vi kunne, skulle vi fange vores egen mad, fik kun aftensmad serveret. Turen startede for mig d. 21. jan. hvor vi var 3 drenge, der blev hentet og kørt ud til et lille 4-passagersfly, som skulle bringe os ud på øen, Middle Island. Jeg skulle være alene i 3 dage med 16 andre unge eventyrrige mennesker. På flyveturen til øen fik jeg lov til at side foran i flyet og hvilken tur. Det var virkelig en naturskøn tur, men piloten havde nogle overraskelser til os. Piloten bad mig om at tage min sele af og vende mig om og se på de andre 2 gutter bag i flyet. Først forstod jeg ikke helt hvorfor, men da han så besluttede sig for at slukke for motoren og vi drønede i frit fald ned mod jorden, kunne jeg se de vilde ansigter bag i og jeg fik godt nok også lidt kriller i maven selv, haha, helt vildt. Han blev ved med at dreje flyet og lave diverse tricks, så da vi landene, var jeg godt tilfreds. Vi landende på en strand, hvor vi havde en lille lejer. Hvis I tænker på tv-showet Robinson i Danmark, så er det godt beskrevet. Det var virkelig en oplevelse at prøve at være uden kontakt til omverdenen og bare gøre hvad der passede en, selvfølgelig med omtanke. Vi gik en lang tur rundt om hele øen, hvor vi klatrede på en masse klipper, svømmede i rockpools, snorklede, så skildpadder, så vidunderlige sandstrande og den vilde jungle. I lejren havde vi forskellige aktiviteter. Jeg benyttede mig af en sejltur ud i det vildt dejlige hav i en kajak. Vi fik spillet lidt bold på stranden og badet en masse i det temparerede vand. Om aftenen lavede vi bål, så solnedgangen, hyggede med spil, live musik og den vidunderlige klare stjernehimmel. En kanon oplevelse for folk der gerne vil prøve noget anderledes med action og eventyr på deres rejse.

Airlie Beach: Turen gik videre til Airlie Beach, hvor jeg ankom d. 24. jan. Airlie Beach var en rigtig lækker by, med gang i, men grunden til at jeg var kommet hertil var Whitsundays. En sejltur med skibet, New Horizon, fra Airlie Beach startede d. 25. jan. Hvor sejlturen gik ud til Whitsundays, som er en gruppe af øer ud for den nordøstlige kyst i Queensland og som klichéen går, et tropisk paradis. De 74 øer , der udgør denne fantastiske World Heritage verden, er virkelig værd at se. Det er masser af bjergtoppe der stikker op fra Koralhavet, og virkelig lækre sandstrande, du ikke ville tro fandtes. Great Barrier Reef, strækker sig også helt til Whitsundays, så jeg havde en masse gode snorkelture ved Blue Pearl Bay og Luncheon Bay, med skildpadder, smukt koralrev og masser af flotte farvestrålende fisk.
Af de mange fantastiske strande og afsides bugter, skiller Whitehaven Beach sig ud for sin rene hvide kvartssand. Det er uden tvivl den fineste strand i Whitsundays , og muligvis en af de fineste i verden. Der brugte vi et par timer, men kunne godt have brugt mere, en virkelig smuk strand, med det klareste krystalklare vand.
Sejlturen var rigtig dejlig, men man skulle lige vænne sig til at være om bord på en skib, der hele tiden gyngede frem og tilbage, men det gik heldigvis godt. Vi sov også på båden og fik serveret lækkert mad og hyggede på båden om aftenen, med den klare stjernehimmel, et smukt syn. Turen hjem igen var hård, kaptajnen havde sagt, det ville blive vildt, men så vildt troede, jeg dog ikke. Har aldrig prøvet at føle naturens kræfter så meget, skibet gik op og ned vandet skyllede ind over skibet. Da vi ankom til Airlie Beach, var jeg lykkelig, og vi fik at vide, at alle sejlture efter vores var blevet aflyst pga. for meget stormvejr. Derudover var der tale om en cyklon, der ville ramme østkysten også. Jeg følte mig meget heldig, men stadig usikker på om jeg kunne fortsætte op ad kysten og om mine ture ville blive aflyst.

Townsville: Jeg ankom heldigvis til Townsville d. 28. jan. hvor turen skulle gå videre med færge ud til Magnetic Island en lille ø, som er kendt for sine, full moon parties. Jeg kom ud til øen efter en hård tur på vandet med store bølger. Der var stadig meget usikkerhed omkring denne cyklon og folk var lidt i vildrede, om hvad de skulle gøre og om deres ture, ville blive aflyst. Men i stedet for at være nervøs over det, ville jeg ud og se øen og nå at se så meget så muligt. Jeg tog sammen med et par andre backpackere, ud for at se et sted, hvor man kunne fodre rock wallabies, som er små kænguruer. Vi havde en rigtig fin dag med høj solskin og derfor tog vi også ud for at vandre i klipperne på Magnetic Island, hvor der var en masse skynde udkigsposter over øen og havet. Da vi kom hjem var der sat advarselsskilte op omkring cyklonen og at center hvor cyklonen ville ramme var, Magnetic Island/Townsville. Heldigvis skulle jeg afsted igen torsdag d. 30. jan. og videre til Mission Beach. Jeg var så heldig, at jeg kom med en af de sidste færger fra øen, som de snakkede om skulle evakueres. Da jeg kom til Townsville, begyndte vejret virkelig at blive dårligt, det styrtede ned med regn og det begyndte at blæse op. Vi sad en masse backpackere i Townsville og håbede på at vi kunne nå at komme med bussen videre. Vi hørte at alle ruter var aflyst sydpå, men heldigvis efter lang ventetid, kom bussen, som skulle tage mig videre nord på til Mission Beach.

Mission Beach: D. 30. jan. landede jeg i Mission Beach, vejret havde helt forandret sig og det var blevet solrigt igen. Jeg blev hentet fra station i Mission Beach og kørt ud midt i en tropisk jungle, hvor mit hostel var for de 2 næste dage. Det var vildt smukt og helt sikkert det bedste hostel, jeg har boet på, på min tur. Fri wifi, (vigtigt;-)), fri morgenmad, lækker pool, cykler, lækre omgivelser og så var der dæleme også fri bar fredag. Mission Beach var som sagt et rigtig lækkert sted, men grunden til at jeg var kommet hertil var pga. river rafting og skydiving, som skulle være et af de bedste steder i Australien for begge dele. River rafting skulle jeg på d. 31. jan. Jeg blev kørt op i junglen, hvor der var en masse lækre vandfald og rigtig gode floder man kunne rafte på. En rigtig fed oplevelse med masser af action. Jeg havde selvfølgelig valgt extreme rafting og det blev det også. Vores båd vi var 7 mænd i væltede 3-4 gange og man kunne virkelig mærke strømmen og kræfterne bag vandmasserne. Vi fik også lov til at hoppe i fra klipper og hoppe ned i vandfald, en oplevelse jeg vil elske at prøve igen. Næste dag d. 1. feb. var klimaks på mine ekstreme udfordringer. Jeg skulle skydive udover Great Barrier Reef og lande på stranden igen. Det skal lige siges, at hele denne tur er det vildeste jeg nogensinde har prøvet og det er meget svært for mig at beskrive følelsen, men det er en vild og helt kanon følelse, det største adrenalin rush jeg nogensinde har haft 😉 Da jeg havde mødt min makker, som jeg skulle springe med og havde fået alt sikkerhedsudstyr på, gik turen ud til det lille fly, vi skulle afsted i. Flyet lettede og jeg følte mig egentlig rigtig godt tilpas og rolig. En smuk tur fik vi ud over Great Barrier Reef og det smukke landskab. Det var tid til at springe, døren blev åbnet, vinden susede ind, der var ingen tid til at vente. Der var en drop-zone, som skulle overholdes, så jeg havde fået at vide, hvad jeg skulle gøre. Da de første hopper ud og forsvinder under mig, tænker jeg, det er for vildt det her. Jeg kommer hen til kanten, tager mine ben udover og kigger ned. Jeg når ikke engang at tænke, så er vi i luften i frit fald. Til at starte med router vi rundt i luften, så trækker han en lille faldskærm ud, så vi kommer til at ligge stabilt i luften. Det er ca. 60 sekunders frit fald og derefter trækker han faldskærmen ud og vi daler lige så stille mod jorden, mens jeg får lov at styre faldskærmen. Følelsen er ubeskrivelig, man skal prøve det selv for at kunne få følelsen, men helt klart noget jeg ville gøre igen.
DCIM100GOPRO
Cairns: Samme dag d. 1. feb. skulle jeg videre til Cairns, som var mit sidste stop på rejsen. Jeg ankom om aftenen og blev booket ind på mit hostel, Giligans, som virkelig er et party sted for unge backpackere. Næste morgen skulle jeg med båden, Ocean Freedom, ud på Great Barrier Reef og prøve mit første dyk med flaske. En tur der var rigtig dejlig, med det helt klare blå hav, en masse fisk og et koralrev udover det sædvanlige. Mit dyk gik rigtig godt og jeg vænnede mig hurtigt til roligt at trække vejret gennem mit iltapparat. En helt anden verden der gemmer sig under vandets overflade og jeg blev så bidt af det, at jeg er sikker på, at jeg vil gøre det igen og tage et dykkercertifikat et andet sted.

Dagen efter d. 3. feb. var min sidste tur, som gik til Cape Tribulation og Daintree Tropical Rainforest. En meget regnfuld tur, hvor regnen styrtede ned fra næsten hele dagen, men jeg nåede dog heldigvis at se stranden, hvor World Heritage Daintree´s tropiske regnskov møder World Heritage Great Barrier Reef. Et virkelig smukt syn og en god gåtur hen af stranden til et udkigssted udover Cape Tribulation. Vi fik en rundvisning i Daintree tropical rainforest, som for resten er verdens ældste tropiske regnskov, ældre end Amazonas. Vi fik en god kulturrundvisning med inspiration fra den aboriginske kultur, som viste os verdens natur medicin fra de planter og træer der vokser i regnskoven, meget sjovt at se og hører om. Derefter gik turen hjem til Cairns igen, hvor jeg skulle nå mit fly næste morgen og tilbage til skynde Melbourne. Jeg glædede mig til at komme hjem og slappe af, efter en lang rejse med masser af oplevelser at fordøje, men også til at komme hjem til sikker sol og varme, efter et par regnfulde dage i regnskoven.

Dette var en meget langt blogindlæg omkring mine oplevelser, men jeg kunne skam have blevet ved. Håber stadig I er med og har læst så langt. Som sagt en masse vidunderlige oplevelser og minder for livet og en masse mennesker, jeg har mødt på min vej, som jeg kan se tilbage på resten af livet gennem billederne i mit hoved og de billeder og videoer jeg har taget. Før jeg tog af sted, var jeg i tvivl om, jeg ville rejse på egen hånd, men efter af have været af sted og prøvet det, kan jeg egentlig se mange fordele ved det, ikke mindst den store udfordring og udvikling det giver en, at være på egen hånd i den store verden.

Jeg vil slutte af med at sige, tak fordi i tog jer tid til at læse om mine oplevelser i Australien. Jeg håber I alle, familie, venner, kollegaer og læsere har det godt hjemme i Danmark. Jeg starter snart på mit sidste semester d. 3. marts her i Melbourne. Bliver spændende at komme i gang med studiet og lære endnu mere. Men inden da kan jeg glæde mig til at ”de gamle” hehe, min mor og far kommer og besøger mig i 16 dage, hvor jeg skal vise dem rundt i 2 smukke byer, Melbourne og Sydney.

Mange glade sommerhilsner fra Melbourne 🙂

1 kommentar til “Summer break to the Australian East Coast”

1. Linda Myllerup Elkjær skriver:

Fantastisk at læse Patrick, du har godt nok fået en på opleveren for livet.
    Det er dig velondt. Knus herfra lille Danmark.