Af

Team Fit4Run

Team Fit4Run – et multisporthold for kvinder. Vi dyrker adventurerace, MTB, crossløb, openwater svømning og alt muligt andet udfordrende sport.
Vi har egen hjemmeside – www.teamfit4run.dk

På Team Fit4Run arbejder vi hele tiden på at optimere vores træning, konkurrence udstyr m.m., så vi bliver hurtigere under race. Noget af det vi har brugt tid på er, at udvikle træksystemer til de forskellige discipliner, der indgår i adventurerace. Det gør holdet langt stærkere, at vi hele tiden fordeler ressourcerne og hjælper hinanden til et højt fælles tempo.
Generelle overvejelser omkring træksystemer:

– Sikrer og letter transport ved defekter, skader og træthed

– Udnytter holdets resourcer så holdet fælles tempo øges

– Sikrer at man er i kommunikations afstand.

 

Krav til træksystemer i adventurerace:

– Det skal være sikkert, stabilt og let at anvende

– Det skal være flytbar

– Det skal bidrage effektivt til at øge holdets samlede fart

– Det skal være let

– Det skal kunne hjælpe os i nødsituationer

På teamet kender vi hinandens stærke og svage sider rigtig godt, og vi prøver altid at planlægge og fordele opgaverne i et race, så vi hver især bliver brugt mest “energivenligt” og sikkert.

Cykletræk:
Cykeltrækket placeres under sadlen på den trækkendes cykel og kan let flyttes til en anden cykel. Vi bruger ofte trækket under hele løbet, så vi får fordelt kræfterne fra start og undgår at nogle “går kolde” før andre.
Det kan f.eks. være kortføreren, som er på træk, da det kan være svært at holde tempoet og kigge kort. Det kræver selvfølgelig lidt træning, aftaler, kommandoer og tillid til hinanden at ligge så tæt.

Løbetræk:
Vores løbetræk består i al sin enkelthed af en elastik med en karabin. Stærkeste løber har elastikken fastgjort bagerst på sin rygsæk, så den er let at få fat i. Den der trækkes har elastikken fastgjort til mavebæltet i sin rygsæk, så begge hænder er fri. Vi har nu flere gange oplevet at dette træk som en meget positiv hjælp. Vi holder højt fælles tempo længere, og det sørger for vi hele tiden ligger tæt under løb. Bonus er, at vi er i kommunikations afstand. Det kræver dog meget øvelse at bruge i ujævnt terræn.


Rulleskøjtetræk
Vi har trænet en del i at ”køre i tog” på inliners. Masser af træning er nødvendig, da man skal ligge tæt og hastigheden ofte er høj. Vi bruger ingen rekvisitter her. Vi har som regel fat i rygsækken eller trøjen på den foranliggende, og så skøjter vi i takt. Det vigtigst her er rigtige gode og præcise kommandoer.
Har man en som er knap så sikker og måske er dårlig til at bremse, kan han/hun blive styret sikkert rundt ved at ligge bag den forreste. Det kræver en stabil og erfaren forreste løber. Når man ligger ”i tog”, hjælper man både hinanden op i fart ved at trykke på ryggen og med at bremse ved at holde imod på ryggen på den foranliggende. Rulleskøjte på træk er en meget stor tillidssag.


Kajaktræk
Der kan benyttes enkelt eller dobbelt træk, hvor man ligger på linie bag hinanden. Til kajaktræk kan man bruge et helt almindeligt flydereb på 5-10m. Afstanden tilpasses, så den (dem) der trækkes ligger i slipstrømmen. Jo hårdere vejr, jo længere line. Det er vigtigt, at linen holdes forholdsvis stram, så den ikke risikerer at vikle sig ind i ror eller noget i vandet. Det bedste træk opnås fra midten af forreste kajak, som så er lettest at styre. Den trækkende roer skal til enhver tid kunne løsne sig fra træksystemet. Bruger man et alm. reb, trækkes det igennem bærestroppen og fastbindes med slipstik i kajakkens dæksliner lige bag cockpittet. For at den der bliver trukket også kan frigøres af trækket, bør rebet også her føres gennem bærestroppen og bindes med slipstik på dækslinerne lige foran cockpittet.
Vi foretrækker at bruge et “færdigt” træksystem, hvor rebet ligger i en lille pose fastsyet i et bælte med quick release. Bæltet spændes rundt om maven på den trækkende. Rebslængden kan justeres ved at “hækle rebet”. I enden af rebet er der en karabin til at sætte på den kajak, der skal trækkes. Karabinen kan indtil den skal bruges sættes fastforan på redningsvesten, så den er let at få fat i, når den skal monteres til træk. Det er let at skifte rebsposen over til en anden person, og der er altid styr på rebet. Med en rebpose i bælte er vi også bedst stillet, hvis der ikke er dæksliner på kajakkerne. Systemet er både let og hurtigt at bruge.
Rebposen kan også med fordel benyttes, når kajakken skal trækkes hen over lavt vand, hvor roning ikke er muligt. Med rebposen om maven kan det gøres håndfrit.

 

Skriv en kommentar