Af

Team Fit4Run

Team Fit4Run – et multisporthold for kvinder. Vi dyrker adventurerace, MTB, crossløb, openwater svømning og alt muligt andet udfordrende sport.
Vi har egen hjemmeside – www.teamfit4run.dk

IMG_1584Et af holdets store mål for 2015 sæsonen er at vinde den samlede cup indenfor adventurerace -en multisport som strækker sig over flere timer/dage. Der konkurreres i naturen, hvor man ved hjælp af kort og kompas skal finde en række poster og desuden klare forskellige opgaver og udfordringer. Transportformen varierer hele tiden under løbet, hvor man ikke kender udfordringerne på forhånd.
Som alle andre adventurerace startede dette også med briefing og udlevering af kort, så der kunne lægges strategi for dagens løb. Men for at nå til kampzonen skulle vi transportes i bus fra Skolerne i Oure,  og vores cykler skulle afleveres og transporteres til et ukendt sted, hvor vi ville få dem udleveret senere på dagen. Det er altid lidt bekymrende at aflevere sin cykel og se den blive stablet op i en lastbil sammen med alle de andre.
Anni og Tine stillede igen hold sammen med Malene, og sammen med alle de andre hold stod de klar under startportalen ved det flotte nye havnebad i Fåborg. Anne-Mette var kommet for at heppe og give “high five” inden start.
Fra løbsbeskrivelsen viste vi, at der ville være mange km i løbeskoene, og det er ikke vores stærkeste side. Og så var det endda i starten af løbet, at der skulle løbes, idet der blev indledt med et by orienteringsløb i Fåborg, hvorfra vi løb videre op ad Ø-havs stien til Svanninge Bakker. Her kunne banelæggeren selvfølgelig ikke dy sig for at lægge nogle ekstra højdemeter ind. Malene orienterede samtidig med at hun blev hægtet på Anni i et løbetræk, indtil vi 12 km senere fik vores cykler.IMG_1586Da vi kom til første skiftezone, havde vi indkasseret en tidsstraf på 5 min… hvad… hvorfor?  Jo, Anne-Mette havde været så sød at fylde vores drikkedunke, da hun nu alligevel var der for at tage billeder og følge os på ruten. Hun havde fået lov af crewet på stedet, men desværre havde overdommeren en anden mening. Vi tog de 5 min. i solen og gjorde os mentalt klar til det næste.
Under en tidsstraf må man kun stå/sidde og hverken spise eller kigge kort eller andet forberedende til det videre løb.
Efter vores lille ufrivillige pause, kom vi ud på det lækre permanente MTB spor i Svanninge Bakker for derefter at fortsætte jagten på poster. IMG_1608Det blev i første omgang ikke den store fornøjelse, da Annis forskifter tilsyneladende havde lidt overlast under transporten og slet ikke fungerede. Der kunne kun køre på lille klinge.
Efter flere stop for at udbedre skaden, endte vi med at tage kæden af og skrue forskifteren af, for så at sætte kæden på igen. Godt der var minitool med i sadeltasken til at klare situationen, så der kunne køres igen.
Derfra gik alt som smurt ud i det Sydfynske. Ingen slinger undervejs til posterne, der ved dette løb skulle tages i bestemt rækkefølge. På den måde kan man holde øje med konkurrenterne, og man ved hvordan man ligger i løbet.
oure3Vi glædede os til klatremekkaet Gorilla park, som er vores hjemmebane og den fedeste legeplads for børn og voksne. Vi indhentede da også to herrehold deroppe i trækronerne, så vi rykkede op på en samlet 12 plads. Godt tilfredse kørte vi videre på MTB med kursen mod Svendborg, hvor der til fods var bysprint og endnu et orienteringsløb, som sluttede i Skårup Øre. Her ventede en helt ny kombi-disciplin. 2 af os skulle ud i kajak, og den sidste skulle ud at svømme  –  i alt ca. 3 km, hvor Svendborg Sund skulle krydses 2 gange.
Vi så straks 2 andre hold i det fjerne og havde derfor noget at ro/svømme efter, men det gik alt for langsomt, og de 3 km ville tage en evighed og resultere i en stivfrossen Tine, hvis vi ikke fandt på noget kreativt. Efter afprøvning af forskellige metoder, havde vi succes med at få Tine op på enden af Annis kajak, som vi så bandt efter Malenes kajak. Så blev turboen ellers sat ind. Herrerne foranos opdagede, at vi hurtigt halede ind på dem. De prøvede også at efterligne vores set-up, men det fungerede åbenbart ikke for dem, så vi fik igen indhentet nogle hold.
I næste skiftezone ventede vores rulleskøjter og MTB til endnu en kombi-disciplin. Vi havde brug for et godt forspring for at herrerne ikke hentede os igen. Så endnu en gang var vi kreative og skruede vi op for tempoet og røg afsted for fuld drøn. Anni på rulleskøjter hægtede sig i den cyklende Tine, mens Malene skubbede bagfra. Sådan fik den max gas på de små veje mod Oure.
Vi gav det sidste vi havde på det afsluttende orienteringsløb, selvom det var længere end ventet –  og vi nåede lige i mål kort tid før det bagvedliggende herrehold, som også indrømmede at de havde jagtet os vildt på den sidste del af racet.
Godt teamwork fik os op på en samlet 10. plads – vindere af damerækken efter 10 timer og 15 min. Det luner godt, så vi kan holde den samlede 1. plads i AdventureRace-cuppen.
Oure adventure race skiller sig ud fra de andre løb ved, at start og mål er 2 forskellige steder. Det betyder også at deltagerne skal medbringe alt, hvad de får brug for af tøj og energi undervejs. Væske kan man så forsyne sig med ved kirker og andre offentlige steder. Løbet er et veltilrettelagt race med mange sjove og afvekslende elementer, så Team Fit4Run har tommelfingeren oppe for et godt løb i et smukt område af Danmark.