Af

Patrick Lund

Jeg er ansat i Fredericia afdelingen som privatrådgiver. Har studeret finansøkonom i Århus. Herefter fik jeg den mulighed for at komme i trainee i Middelfart Sparekasse. Jeg blev i sommeren 2011 færdig med min trainee-periode på 1 år. Har indtil nu siddet og taget hovedsagligt nye kunder ind og laver også en del backoffice arbejde. Jeg har nu fået muligheden for at tage det sidste år af min Bachelor of Commerce i udlandet. Hvilket bliver studeret i Melbourne, Australien.

Hej alle sammen hjemme i DK, familie, venner, kollegaer og læsere. Jeg synes det var på tide igen at give en opdatering på, hvad jeg oplever og foretager mig i Australien. Tiden rinder fra en og går hurtigt når man har noget at se til og en masse studieopgaver, oplevelser og mål, der skal udfordres, udforskes og nås. Derudover føler jeg mig virkelig tilpas i min studieby Melbourne, som for resten lige er blevet kåret for 3 år i træk, som bedste by at leve i.

Jeg har nu overstået den første halvdel af mit 1 semester og føler at det går rigtig godt med studiet. Jeg er ved komme ind i en god rytme ift. lektier, opgaver, lectures og tutorials og føler at jeg virkelig får udfordret mig selv, og kan mærke at det er det helt rigtige jeg har gjort.

Jeg har lige haft mid-semester break og den skulle da ikke bruges bare på at hænge hjemme på studieværelset i Melbourne. Nej, Australien skulle udforskes og derfor fandt jeg sammen med 5 andre internationale studerende og arrangerede en tur til den Australske Outback og Darwin. Jeg er nu kommet hjem for 1 uge siden og oplevelserne har fået lov til lige at falde nogenlunde til ro, men hold da op hvor en kanon tur.

Turen startede fra Melbourne med fly til Alice Springs, som er en lille by der ligger lige midt i centrum af Australien. Da vi kom dertil blev vi ramt af en varmebølge, da temperaturen var omkring 35-36 g. Jeg kunne virkelig mærke at jeg var kommet til det ”rigtige” Australien og den vilde natur som skulle udforskes 1 uge.

Dag 1 – Kings Canyon

Næste morgen blev vi hentet tidligt fra vores hostel af en bus. Det skal lige siges, at vi ikke var kommet på en chartertur. Det var meget tidligt op hver morgen for at nå og se det hele, både dyreliv, solopgang og den skønne natur. Vi var en gruppe på ca. 20 personer som skulle være sammen i den vilde outback 3 dage og vores chauffør var vores adventure-guide på turen.

Vi kørte videre ind i den Australske outback, hvor vi gjorde vores vej forbi Kings Canyon. Vi fik vandreskoene på og udforskede Kings Canyon, Amphitheatre med betagende nord og syd Walls, Lost City og Garden of Eden. Alle oplevelserne på turen er meget svært at beskrive med ord, det skal virkelig ses med egne øjne, men har prøvet at lægge et par billeder op, så I har en forestilling af omgivelserne. Efter en lang flot tur slog vi udendørs lejer, med bål, swags (sovepose med en rullemadras) ude midt i outbacken, hvor man så kunne falde i søvn til den vildeste stjernehimmel og dyrelyde ude i bushen.

Dag 2 – Kings Canyon til Uluru

Vi blev vækket tidligt, for at gøre vores vej til Uluru/Ayers Rock. Fra vores bus kunne vi lige pludselig se en sten rejse sig i midten af ingenting. Hele dagen blev brugt til at udforske denne vidunderlige rock. Vi gik hele vejen rundt om den som ca. tog os 3 timer. Vi fik derefter et indblik i den lokale Aboriginske kultur fra vores guide, før vi så ørkenens solnedgang over Uluru. Derefter var det tid til at fyre op for BBQ til aftensmad.
DSC00145IMG_0904DSC00237

Dag 3 – Uluru til Alice Springs

Tidlig morgen blev vi vidne til en magisk Uluru solopgang, hvorefter vi besøgte et kultur center til yderligere at få indsigt i den fantastiske Aboriginske livsstil. Turen gik derefter til de 36 kupler af Kata Tjuta. Hvor jeg virkelig blev fascinerer, det var som at træde ind i en anden verden. Vi udforskede de majestætiske sten i denne gamle geologisk formation og vandrede igennem en natur som aboriginerne kalder ”Valley of the Winds”. Vores tur endte her ved disse vidunderlige omgivelser, hvor vi derefter blev kørt helt tilbage til Alice Springs, for så at tage en ekspresbus til Darwin, som var vores næste stop.
IMG_0923DSC00251DSC00258

Vejen til Darwin tog ca. 24 timer i bus, men var en dejlig tur, hvor vi havde en masse stop for blandt andet at se, Devils Marbles, som efter sigende er verdens ældste sten og står oprejst i midten af Australien. Da vi kom tættere og tættere på Darwin kunne man begynde at se en tydelig forandring i naturen. Det blev mere frodigt og grønt, med mere skov og palmer i stedet for rødt sand og sten. Vi ankom så til Darwin og fik vi en overnatning på et hostel og fik også lige nået at komme ud og få en enkelt hygge øl, inden vi dagen efter tog på en 3 dags adventure tur til Kakadu og Litchfield National Park.
IMG_0979DSC00285DSC00324

Dag 1 – Licthfield National Park

Vi startede den førte dag med det samme at svømme i 2 forskellige forfriskende og helt klare vandfald i Litchfield National Park. Efter en god frokost gik turen til det spektakulære Mary River Wetlands, hvor vi tog på en river cruise. I Mary river er fugle ikke det eneste rige dyreliv. Jeg var så heldig at se 2 krokodiller, en i vandet og en på land. Darwin er kendt for den største bestand af saltvands krokodiller i hele verden og det var derfor ikke for sjovt, når vores guide fortalte os, hvor vi måtte bade og hvor vi bestemt ikke måtte. Derefter overnattede vi på vores bush campingplads i Mary River-regionen.
DSC00388DSC00435DSC04699

Dag 2 – Mary River til Kakadu National Park

Startede med en oplevelse af det gamle Aboriginske rock kunst på Ubirr, før vi klatrede til toppen af en rocky udkig. Hvor noget af filmen Crocodile Dundee var blevet optaget. Efter en fantastiske udsigt over Nardab flodslette, vendte vi hovedet til Maguk (Barramundi Gorge), hvor en vandretur blev belønnet med en genoplivende svømmetur i det springrige vandfald med underjordiske huler og formede vandpools. Efter en dejlig eftermiddags svømmetur med privat pool og sol hele dagen var man søvnig, da vi nåede frem til vores overnight bush camp i Kakadu. Vi nåede dog lige at se en virkelig smuk solnedgang over det vilde Wetlands i Kakadu.

Dag 3 – Kakadu til Darwin

Vi startede dagen tidligt med en vild 4WD køretur gennem hårdt og humpet tæring. Hvor vi nåede vores vej til Jim Jim Falls. Vandretur til bunden af denne 200m høje naturlige underen, som mindede mig om ”The Beach”. Derefter fortsatte vi til Twin Falls. Hvor vi kom på en vidunderlig bådtur gennem klipper og kløfter ind i en slugt omgivet af krystal klart vand og omgivet af kløfter så højt op du kunne se. Vi tog selvfølgelig en svømmetur og nej der var heldigvis igen crocs i vandet. Derefter fik vi en kulturel oplevelse i Warradjan Aboriginal Cultural Centre for at lære om lokale indfødtes kultur, hvor vi kom til at tale med indfødte Aboriginer. Herefter var vores rejse slut og vi blev bragt med en naturrig kørertur tilbage til Darwin, hvor vi derefter skulle tage vores fly tilbage til Melbourne.
DSC00599DSC00557DSC00568

Håber stadig at i læser med. Jeg blev helt bidt af at skrive, så håber, at I er nået hertil. Har været en helt utrolig oplevelse. Der er sikkert en masse, jeg har glemt at fortælle, for der har været så mange oplevelser og jeg kunne blive ved med at skrive om min tur, men en ting er sikkert, hvis I nogensinde får muligheden for at komme til Australien, så må I ikke gå glip denne tur. Det er det virkelige Australien og man bliver taget med på en tur gennem tiden med skøn natur, man kun ser på film eller i ens drømme, den Australske kultur med Aboriginerne der møder den hvide kultur, diverse farverige og vilde dyreliv og så får man lov til at leve som en adventure/explorer i det vilde Australien.

Jeg vil takke af for denne gang og håber i har fået en god fortælling og oplevelse ved at læse om mine oplevelser i Australien. Nu sidder jeg her på mit studieværelse og er i fuld gang med at lave opgaver og præsentationer, så tilbage til hverdagen og studielivet igen, men det er sku også fedt. Håber I alle har det godt i Danmark, for det har jeg. I vil selvfølgelig høre mere fra mig i Australien, så glæder mig til at berige jer med flere af mine oplevelser og erfaringer.
Over and out fra Australien fra denne gang.