Af

Line

Jeg tager til september på University of California i ni måneder og vil løbende skrive om mine oplevelser her på bloggen

Så er første halvdel af juleferien allerede ovre. Det er ufatteligt så stærkt tiden går! Jeg fik juleferie onsdag d. 10 december og fredag d. 12 december gik turen mod LA sammen med Michael og Philipp (2 af de tyske drenge jeg læser sammen med). Her skulle vi bruge en 5 dages tid før jeg tog et fly til New York, Michael tog på juleferie i Tyskland og Philipp kørte ‘vores’ bil hjem til Davis. De første par dage i LA var vejret rigtig fint og vi fik set Hollywood Blvd, Hollywood skiltet, Stranden i Santa Monica og vi fik shoppet lidt. Vi var også en tur på bar og på en club på Hollywood Blvd. Ikke verdens største succes, men det var nu meget hyggeligt. Det er bare altid svært at finde et godt sted, når man ikke rigtig kender noget til byen, men heldigvis kom vi gratis ind fordi var kommet hele den lange vej fra Europa.

Tredje dag i LA var vejret rigtig dårligt, det stod ned i stænger og det var mildest talt pisse koldt (ja nok bare ligesom vejret er i Danmark om efteråret, men det er jo ikke lige det man forventer af LA)! Vi tilbragte derfor det meste af dagen på et museum i Pasadena kaldet Huntingtons Library – De havde nogle utrolig flotte malerier, men museet er egentlig mest kendt for dets botaniske have, som vi desværre ikke fik set pga. af vejret og at de lukkede tidligere end vi havde regnet med. Om aftenen mødtes vi med to tøser der kommer fra LA, men som læser med os i Davis. Det var rigtig hyggeligt og rart med nogle amerikanske tøser, når man nu rejser med to tyske drenge, der snakker tysk hele tiden!!

Den sidste dag i LA var vejret igen nogenlunde – det var stadig forholdsvist koldt, men trods alt var det tørvejr. Vi valgte derfor at besøge the Rose Bowl (LA Galaxy’s gamle stadion), men vi kunne ikke komme ind og se det pga. af frygt for terror efter 9/11, så vi måtte nøjes med at se det udefra. Om eftermiddagen kørte vi til the Getty Center der ligeledes er et museum i LA. Vi brugte dog det meste af tiden udenfor – da der fra museet er den flotteste udsigt over hele LA. Så hvis i skulle komme forbi LA, vil jeg helt sikkert anbefale at besøge Getty centeret!

De første dage vi var i LA boede vi på Motel6, men vi havde besluttet os for, inden vi tog afsted, at vi gerne ville prøve couch surfing, og da vi efter mange ansøgninger endelig fik svar, valgte vi at give det et forsøg. De to sidste dage overnattede vi derfor privat i et hus hvor 5 unge amerikanere boede. Det var en sjov oplevelse og de var vældig flinke – dog var der et kæmpe minus. Deres varmeanlæg var gået i stykker, så det var virkelig MEGET MEGET koldt. Vi sov i vores store vinterjakker og viklet ind i tæpper – så i det mindste må det have været et sjovt syn for omgivelserne!

Onsdag middag d. 17 december kørte drengene mig til lufthavnen – forud ventede der mig 5 dage i NYC. Jeg ankom i NYC om aftenen, hvor jeg mødtes med en russisk pige Lena, jeg har læst med her i Davis. Vi mødtes i lufthavnen og tog subwayen til Manhatten, hvor vi havde booket et hostel.

Tordag stod vi forholdsvist tidligt op – vi havde jo et stramt program hvis vi skulle nå at se det hele på 4 dage. Vejret var rigtig godt – solen skinnede fra en skyfri himmel og temperaturen var da på plussiden. Det første vi besøgte var Empire State Building og hold da op en udsigt man har fra toppen. Det var så flot at stå der og skimte udover hele Manhatten. Efter besøget i Empire tog vi til det sydlige Manhatten for at sejle en tur ud og se på frihedsgudinden. Jeg havde fået fortalt fra flere, at man kunne tage nogle gratisbåde ud at se hende, men da vi kom til South Ferry, hvor bådene sejler fra, blev vi guided hen i en kø hvor det kostede $12 at sejle ud forbi hende. Vi betalte og steg ombord på færgen og først da vi gik i land på den ø, hvor frihedsgudinden står, fandt vi ud af at vi havde taget de forkerte både og at man kunne tage en anden båd gratis, hvor man dog ikke får lov at komme i land. Men hvad, nu var vi jo så heldige, at vi kunne se hende helt tæt på og få taget en masse billeder.

Efter besøget hos frihedsgudinden mødtes vi med med 4 af mine venner fra det farmaceutiske fakultet i KBH, Jesper, Louise, Martin og Malene og fik en kop kaffe på Starbucks. Det var super dejligt at se nogle hjemmefra. Bagefter tog Lena og jeg med de andre ud for at se på frihedsgudinden i mørke og denne gang valgte vi at tage de rigtige både, så turen var gratis! Frihedsgudinden var ikke specielt imponerende i mørke, men udsigten over Manhatten på hjemturen var helt ubeskrivelig flot. Alt det lys og alle de høje fascinerende bygninger. Helt sikkert en tur værd hvis man kommer et smut forbi NYC.

Fredag morgen vågnede vi op til snestorm, ja vejret var i hvert fald ikke særlig godt. Vi ville have været en tur i Central Park, men den plan blev hurtigt ændret og vi tog i stedet op for at se Museum of Modern Art. Det var en rigtig god oplevelse – utrolig mange flotte malerier og selve bygningen var også imponerende. Fredag eftermiddag blev brugt på at få shoppet de sidste julegaver og ellers bare lidt ting til os selv.

Lørdag var det igen blevet tørvejr. Dog var hele NYC dækket af sne og det var frysende koldt. Vi tog en tur i Central Park og holdt da op hvor var det smukt med al den sne. Vi gik rundt i en times tid og var da også lige forbi HC Andersen statuen for at tage et par billeder. Om eftermiddagen var vi en tur i Chinatown og i Soho for at kigge lidt på butikker og sådan.

Søndag morgen skulle Lena flyve tilbage til Rusland og jeg skulle mødes med Rasmus Hulgaard (en dreng jeg kender fra mit ophold på Gymnastikhøjskolen i Ollerup) og ind og se ham optræde i Cirque De Soleil, hvor han i øjeblikket arbejder som artist. Da Lena tog afsted til lufthavnen tog jeg op til Rasmus’s lejlighed med min bagage og hold da op en udsigt han har fra den Lejlighed – jeg kunne se udover hele Manhatten. Jeg skulle se showet Wintuk i Cirque De Soleil kl. 15, så jeg mødtes med Rasmus på Madison Square Garden og han viste mig på plads, så jeg var klar til at se hans cirkus. Udover at showet var en kæmpe oplevelse i sig selv at se, var jeg så heldig at Hillary og Bill Clinton havde valgt at se samme show, så fik da også lige ‘hilst’ på den tidligere præsident. Om aftenen fik jeg lov at se showet backstage, det var ligeledes en sjov oplevelse. Alt er helt anderledes backstage end man forestiller sig. Alt er stille og roligt og artisterne ser ud til at hygge sig med kaffe, internet, opvarmning osv når det ikke lige er deres tur til at være på scenen. Den sidste nat overnattede jeg hos Rasmus, før turen gik mod JFK lufthavnen tidligt mandag morgen.

Rejsen hjem til Davis var lang. Jeg havde en mellemlanding i Las Vegas og mit fly fra JFK var forsinket, så jeg havde kun ca. 20 min fra vi landede i Las Vegas til mit fly til San Francisco lettede. Heldigvis nåede jeg det, men min bagage var kanp så hurtig, så den strandede i Las Vegas. Jeg har heldigvis fået den igen! Jeg var så heldig at jeg fik lokket Martin (en af de tyske drenge) til at hente mig i San Francisco lufthavn og køre mig til Davis, så det var rigtig sødt af ham. Det er vist en hel dagsrejse at tage toget fra San Francisco til Davis, så der var jeg heldig.

I dag er det nu den 24 december og jeg er derfor ved at forberede mig til min første juleaften uden familien. Det er helt skørt, men det bliver sjovt at prøve at holde jul på en helt anden måde end jeg er vandt til. Jeg skal holde jul sammen med Thomas (en af de franske drenge), hans familie og Martin og Andi (2 tyskere). Det bliver hyggeligt tror jeg og er spændt på om vi skal have fransk julemad eller hvad det bliver til.
Om 2 dage tager jeg så hul på den sidste halvdel af min juleferie. Her går turen til Baja, Mexico, hvor jeg skal ned at ro i havkajak i en uges tid. Jeg er meget spændt og også lidt nervøs – jeg er jo ikke verdens største camping, vandrings og udendørs menneske, men jeg håber på, at det bliver en rigtig go tur med masser af sol og sommer og måske et glimt af en delfin eller to!
Det var alt for denne gang. Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!

Merry Christmas from California:)