Af

Michelle Holst

Hej, mit navn er Michelle og fra februar til juli er jeg taget på praktikeventyr i Østen, nærmere bestem Koh Phangan i Thailand.
Mine 6 måneder i Østen er andet sidste semester af min kommunikationsuddannelse på Danmarks Medie- og journalisthøjskole.

Selve praktikken foregår på en healing og awakening skole hvor jeg som projektmanager skal lede deres kommunikationsopgaver og udvikle strategier for både sociale medier, website og selve virksomheden.

Følg med når jeg fortæller om mine oplevelser i det fjerne Østen.

 

Mit praktikophold i Thailand er min første rejse til Østens mystik – en mystik jeg har været draget af siden jeg var lille, men som jeg først nu har fået lejlighed til at udforske.

Min rejse hertil bestod af 3 flyveture, en overnatning på naboøen, sejltur til Koh Phangan og en tur i deres såkaldte Ishi-mobile – en ombygget shooter opkaldt efter direktøren af skolen.

Flyveturene og at finde rundt i lufthavnene gik super fint.
Jeg ankom til Koh Samui omkring 19.30 hvor mørket var faldet på og i ankomsthallen, som jo faktisk blot mindede om en overdækket terrasse, blev jeg mødt af personale der insisterede på at jeg skulle tage en taxa hen til mit hostel, selvom det faktisk kun lå 700 meter derfra.
Jeg havde ikke 100% styr på ruten dertil og det intense mørke kom egentlig bag på mig, så jeg valgte at følge deres råd.

Det ville koste 100 Bath, som de ville have i kontanter. Bum, Bum, jeg havde jo faktisk valgt ikke at tage thailandsk valuta med hjemmefra, så jeg gik hen til den eneste hæveautomat der var i ankomsthallen. Satte mit visakort i, men får til min store forskrækkelse blot en meddelelse på skærmen om at mit kort ikke accepteres og at jeg skal kontakte min bank. Uff. Ikke den bedste besked i verden, når man står helt alene så langt hjemmefra uden kontanter på sig. Heldigvis har jeg i forbindelse med min rejse også fået oprettet en mastercard, så det sætter jeg i hæveautomaten, men får samme besked igen. “Sh..! Hvad gør jeg så nu?”
Personalet i lufthaven dirigere mig 50 meter ud af lufthavnen, hvor der så er 5 hæveautomater mere at vælge imellem – og første automat jeg prøver der giver mig lykkeligvis 2000 Baht i hånden. Min første krise er afværget.

Taxaturen var jo ultrakort, men går alligevel af flere snoede veje, så føler mig fint tilfreds med at jeg valgte den løsning.
Ved ankomsten til hostellet, hvor jeg hjemmefra har booket et alene værelse, bliver jeg mødt af et undrende personale. “Har du booket et værelse her? Må vi se din booking?”6 personers sovelsal helt for mig selv

De får min udskrift af min booking og kigger skeptisk på mig – det viser sig så at de faktisk slet ikke samarbejder med det hotelsite jeg har booket igennem og at de altså ikke har et ledigt værelse. Næste udfordring er nu opstået. “Hvor skal jeg så sove?”

Ejeren tror dog på, at det er en reel booking, jeg har lavet og at det eneste han har ledigt er en 6 personers sovesal, som han nu går ind og booker kun til mig, så jeg får den for mig selv den her ene nat som jeg har booket – og alt er nu godt igen.

Efter en god nats søvn, pakker jeg rygsækken igen og stiger ombord på færgen til Koh Phangan. På havnen står skolens Welcome DSC_0289Center Manager klar til at køre mig til skolen i Ishi-mobilen, hvor jeg bliver indlogeret på mit værelse. Endelig helt fremme.

De første dage går med at observere hvad der egentlig foregår i virksomheden, hvilke rutiner der er og fine ud af hvem der er hvem. Til skolen er der både tilknyttet fastansatte, et team af volontører, der varetager mange af de daglige ad hoc opgaver, undervisere samt turister og lokale, der bare ønsker at deltage i skolens aktiviteter.
Samtidig står skolen over for en kæmpe ekspansion både team-, lokale- og forretningsmæssigt, hvor det første jeg blev introduceret til var at der skulle ske en udskiftning af Welcome center manageren, da han vil videre ud i den store verden. Som en nødløsning indtil de finder den rette, ville de derfor gerne have mig til at overtage den position, og jeg skulle derfor oplæres til at kunne overtage hans stilling, hvilket den første uge gik med.

Efter en god uges tid, hvor jeg ikke føler jeg har udnyttet mit fulde potentiale, bliver vi sammen enige om at jeg ikke er den rette til at varetage den opgave, selvom jeg egentlig har været manager på et hotel før og kender mange af arbejdsgangene.
Oplæringen er dog slet ikke spildt, for nu kender jeg virksomhedens rutiner og er klar til at hjælpe dem med at optimere så der kommer mere flow i arbejdsprocesserne – en opgave jeg altid intuitivt løser, når jeg lander et nyt sted.

Så nu er jeg så småt i gang med at løfte de kommunikationsopgaver jeg er her for at løse – dette giver dog også lidt udfordringer, da jeg selv skal strukturere min tid og opgaver, kompetencer jeg får brug for den dag jeg starter som selvstændig, så det her er det perfekte sted at lære det J

Læs med i næste indlæg, hvor jeg tager jer med til community dinner, yoga teacher trainning cermoni og viser de første dage på mit kontor i paradis.

 

Take care,

Michelle

 

1 kommentar til “Første møde med det fjerne Østen”

  1. Middelfart Sparekasse skriver:

    Hej Michelle!
    Dejligt at høre fra dig. Og sikke da en start 🙂 Godt du er landet vel fremme på Koh Phangan. Det lyder til, at du er kastet ud i opgaverne og vi glæder os til at følge dig.
    Hilsen Heidi

Skriv en kommentar